Stop de uitverkoop van de beschavingReacties
Heel fijn dat er een onafhankelijk initiatief komt om zaken als gezondheidszorg en het steeds verder aftakelen van beschaving aan de kaak te stellen. Zelf erger ik mij zeer aan de huidige instelling dat iedereen een zelfstandig inkomen dient te verwerven. Neem nou dat initiatief om geld te stoppen in de "verzelfstandiging van de vrouw". Steek dit geld in een bijdrage aan ieder gezin waarin 1 van beide ouders de verzorging en opvoeding van de kinderen boven rijkdom en carriere stelt. Zorg ervoor dat onze kinderen weer opgevoed worden en niet overgelaten worden aan kinderopvang tot 12 jaar om vervolgens als puber (en wees eerlijk die zijn niet altijd even beschaafd) aan hun lot te worden overgelaten. De meeste vrouwen in Nederland zijn goed geschoold en hebben met hun man wel uitgemaakt of en wie er gaat werken. De kinderen van Nederland zijn degenen waar we ons zorgen over moeten maken. Zij krijgen niet alleen slecht onderwijs, maar worden ook nog aan hun lot overgelaten. Bij een deel zijn zelfs alle normen kwijt. Wekelijks lezen we in de krant dat er iemand is doodgeslagen of dat een zwangere vrouw in de buik is gestompt! Hier helpt geen politiemacht bij, dit is opvoeding. Maar zolang als men pas een leven kan opbouwen als tweeverdiener of als miljonair omdat het dagelijks onderhoud zo duur is, zal ieder kind in Nederland aan zijn lot zijn overgelaten. Als ouder zijnde wil je je kind het beste geven, goed onderwijs een goede zorg, maar dit kan in Nederland alleen nog maar als je veel verdient. Een intelligent kind kan alleen nog zijn volle potentie gebruiken als zijn ouders veel verdienen, maar mist daarentegen wel de begeleiding van zijn ouders tijdens het opgroeien. Zij zijn immers aan het verdienen voor zijn toekomst. S. Molman De koning is klant PS met hij wordt tevens zij bedoeld. Paul Verhasselt Het initiatief is goed, maar dan moet men wel tot de bodem willen gaan. Het initiatief lijdt nu onder politieke correctheid door voorbij te gaan aan het laisser faire bij de immigratie. Een dichtbevolkt land als Nederland had al veel eerder maatregelen moeten treffen a la Denemarken. Wij kunnen ons niet veroorloven de grote toestroom aan gezinsherenigers en asielzoekers hier op te nemen. Het huidig beleid en de uitvoering daarvan is een grote schijnvertoning. Vorig jaar was de bevolkingsaanwas wederom ver boven de 100.00 personen:we kunnen de groei van onze steden en autowegen nu al niet bijbenen, nog afgezien van de milieueffecten. Johan van den Ende Heb twee romans geschreven waarvan de inhoud wel op het manifest gebaseerd zou kunnen zijn. Resultaat? Een schijncontract bij DE ARBEIDERSPERS en een boycot bij andere uitgeverijen. Een auteur mag niet eens meer zijn of haar eigen werk bepalen. Dat is de taak van de redactie. Zelfs de literatuur in maakbaar geworden. Zelfs een erkend auteur moet zitten en pootjes geven. Mijn romans moeten speelser, romantischer. Kortom; meer seks, meer ruwe taal, meer soap! Langzamerhand begin ik gek te worden. Het contract bij de AP heb ik teruggestuurd. Mijn manuscripten mogen in de uitverkoop. Wie ze hebben wil die mag ze komen halen. Titels: De Sollicitanten en Bloedband. Mijn incasseringsvermogen heeft het nulpunt bereikt. We zijn al veel verder heen dan we vreesden! Katinka Sliepenbeek Ik ben werkzaam in een verpleeghuis, al jaren ervaar ik dat ouderen en zij die voor hen zorgen geen poliek issue zijn. De uitverkoop is al jaren aan de gang en beschaving ver te zoeken. Zo gaan wij met onze ouderen om die afhankelijk zijn geworden door ouderdom of chronisch ziek zijn. Arcares, de vereniging van werkgevers, kan geen potje breken bij het ministerie van VWS in Den Haag. "vandaag blijft u in mevrouw, geen personeel om u eruit te halen", zomervakantie in een verpleeguis. Om 15.00 uur kan u weer naar toilet, meneer. Helaas bent u vandaag de eerste die klaar wordt gemaakt voor de nacht, het is 18.45 uur. Natuurlijk mag er wat aan de wachtlijsten gebeuren, maar ondertussen
hen die al in zorg zijn te laten verpieteren, is net zo schijnend als
de beelden van de kinder tehuizen uit Roemenie of de psychiatrie in Griekenland.
Stille leed voor ouderen die geen perspectief hebben, omdat we niet de
beschaving hebben om dat niet toe te laten. En dan is het niet zo dat
er geen personel te krijgen is. Mensen zat als de arbeidsomstandigheden
maarnormaal / beschaafdzouden zijn. Dan komen colegae zo weer terug. Waardeloos, de overheid. Peter Meijer Het manifest "Stop de uitverkoop van de beschaving" is een oprisping van het slechte geweten dat door te veel westerse beschaafden wordt gekoesterd. Dit slechte geweten ("Als het ergens in land of wereld niet goed gaat, dan moeten daarvoor schuldigen zijn aan te wijzen. En die schuldigen, dat zijn wij zelf.") ondermijnt de westerse beschaving en maakt haar ontwapenend weerloos. Een naïef vooruitgangsgeloof van de opstellers van het manifest ("het goede leven voor alle mensen als bereikbaar doel" en "een betere wereld als beschavingsideaal") wordt voorafgegaan door een al even naïef cultuurpessimisme in de vorm van een (aan-)klagerige opsomming van alles wat de hoofdschuldige kabinetten in Nederland hebben laten verschralen en verkommeren. De winst- en verlies-rekening die zij opmaken van enige decennia Nederlandse beschaving laat alleen maar rode cijfers zien. Met zulke boekhouders is elke beschaving weg te cijferen. Zijn de opstellers van het manifest kloeke klokkenluiders, die de ogen van de door marktdenken verblinde politici en burgers openen? "Zie, de markt is niet het vliegwiel van de welvaart, maar een bedreiging van de beschaving!" Of zijn zij kortzichtige kankeraars, die niet bereid zijn de prijs te betalen van een doorgaande modernisering? Vanwege de niet onder controle te brengen dynamiek van onoverzienbaar veel gelijktijdige veranderingen is de modernisering, als poging om een samenleving bij-de-tijd te houden, een experiment. De realisten, die hun verantwoordelijkheid nemen voor dit experiment, hopen dat het goede resultaten en wat vooruitgang brengt, maar verwachten tegelijk dat er ook tegenvallers te incasseren zijn. Zou het een gebrek aan incasseringsvermogen van cultuurpessimistische idealisten zijn dat zij er zo'n moeite mee hebben om te accepteren dat modernisering en mondialisering hun prijs hebben? Zo is het niet realistisch om, als de mogelijkheden van de gezondheidszorg enorm toenemen, tegelijk te verwachten dat het organiseren en financieren van de vraag om al die mogelijkheden daarbij naadloos zal aansluiten. Ook kunnen we niet honderdduizenden migrerende (semi-) analfabeten en geschoolde deskundigen in onze samenleving verwelkomen en tegelijk verwachten dat dit niet gepaard zal gaan met een verscherping van de tegenstelling rijk-arm binnen Nederland en tussen Nederland en de landen van herkomst. En het is niet realistisch om de vernieuwing van het onderwijs (bijvoorbeeld door het stimuleren van zelfwerkzaamheid in een hoogwaardige electronische leeromgeving) toe te juichen en tegelijk te verwachten dat alle oudere docenten en alle luiere leerlingen zich daar gelukkig bij zullen voelen. De opstellers van het manifest lijken er weinig oog voor te hebben dat tegenvallers als de bovengenoemde enerzijds onvoorzien, onbedoeld en tijdelijk, en anderzijds ook voorzien, ingecalculeerd en manmoedig geaccepteerd kunnen zijn. Met hun overtrokken allarmisme doen zij geen recht aan enorm veel wat goed gaat in de Nederlandse samenleving dankzij de inzet van een grote meerderheid van integere, hard werkende burgers, die daarmee dagelijks "solidariteit, respect, zorgzaamheid, generositeit, saamhorigheid, verbondenheid en belangeloosheid" in praktijk brengen. Het manifest overtuigt niet als pleidooi tegen "het markt-denken". De markt is niet alleen het uitwisselen van goederen en diensten, maar evengoed van contacten, ideeën, kunst en cultuur - en dat alles gestuurd door het principe van de wederkerigheid (en slechts zelden uitsluitend door het verwijtend door de opstellers opgevoerde principe van het eigenbelang). Juist dat principe van de wederkeringheid zorgt niet alleen voor het functioneren, maar ook voor het zichzelf corrigeren van de markt op kortere of langere termijn. Ook is er niet één speler die het hele spel op de markt
controleert of beheerst. Een moreel appèl op de overheid om zich
te gaan gedragen alsof zij wel zo'n speler zou kunnen zijn, is dan ook
misplaatst. Allereerst omdat het overwaarderen van de rol van één Het gevecht van de opstellers van het manifest tegen het rekenen, meten en wegen is een achterhoedegevecht. Afgezien van het feit dat de opstellers ook zelf rekenend, metend en wegend de overheid en de calculerende burgers de maat nemen, is het meetbaar maken van wat meetbaar is nu net een belangrijke verworvenheid van de moderniteit. Alleen dankzij meetbaarheid is ongerechtvaardigde ongelijkheid vast te stellen en zowel gefundeerd als gericht te bestrijden. De verzuchting dat "alles moet gemeten, ook wat niet te meten valt" en dat het nieuwe adagium zou zijn "wat niet meetbaar is, bestaat niet", wordt in het het manifest niet onderbouwd. Waarmee de opstellers de indruk wekken dat zij ten strijde zijn getrokken tegen de moderniteit zelf en haar beschaving. Zodat in de richting van de opstellers van het manifest de oproep mag luiden: Stop deze ondermijning van de moderne beschaving, want de beschaving zal modern zijn, of zij zal niet zijn. Otto B. Wiersma, slaaf (althans, volgens het evangelie van Dorien Pessers
te Groningen, december 2001) In de bijlage een verhaal dat spontaan in mij opkwam, juist omdat ik hier momenteel ook veel mee bezig ben. Leo Grimberg Ik ben het van harte eens met de totaalanalyse die het manifest maakt. Met vriendelijke groet | Yours sincerely Vandaag viel het krantje 'Stop...' op onze deurmat. Bijna met de reclamekrantjes weggegooid totdat ik de kop snelde. Tekst gelezen, site opgezocht, manifest nogmaals gelezen. Mijn moeder zat net mijn tweeling eten te geven. "Moet je eens lezen mam, goed initiatief joh, zullen we deze week naar het debat gaan?" Mijn moeder: "He, ze verwoorden precies hoe ik erover denk". Ikzelf moest meteen ook denken aan het 'Verdrag van Noordwijk', initiatief van het eigenwijze opinietijdschrift Ode. Deze krachten moeten gebundeld worden. Ik zou een bijdrage moeten leveren. Alleen wanneer? Zoals velen heb ik ook een drukke baan en drie kinderen. Nauwelijks tijd voor wat dan ook. Ik heb nu andere prioriteiten maar ik onderken het belang van de omwenteling. Niet in de laaste plaats voor de toekomst van mijn eigen zonen. Ik wil dus graag mijn waardering uitspreken voor de initiatiefnemers van 'Stop..'. Ik steun het manifest en lever in mijn eigen omgeving een bijdrage aan het op gang brengen van de discussie over wat in het leven nu echt belangrijk is. En ik ga morgenavond naar het debat in Groningen. Pauline Schueler Ik ben het volmondig eens met de doelstellingen van uw stichting. Een waardevol en broodnodig initiatief. Wat ik (als anti-globalist en kritisch volger van de WTO-onderhandelingen) vooral nog mis, is meer aandacht voor het destructieve neoliberaal gekleurde beleid van de EU; dus zeker ook voor datgene wat onder de WTO-paraplu nog geïmplementeerd gaat worden. Dit proces wordt nu voornamelijk aangestuurd door grote multinationals en hun lobbynetwerken en onttrekt zich daarmee volledig aan het Nederlandse zicht en aan effectieve democratische controle. Dat is een zeer zorgelijke ontwikkeling. Je hierin verdiepen betekent wat mij betreft ook je rekenschap geven
van het onherstelbare leed dat reeds in tientallen landen in het Zuiden
is veroorzaakt, door het neoliberale wanbeleid van Wereldbank, IMF en
WTO sinds de jaren 80. Dus nog afgezien van de verpaupering en marginalisatie
die in de toekomst nog veroorzaakt gaat worden in het Zuiden, wanneer
de huidige koers wordt doorgezet. In principe geldt het gevaar van uitsluiting
en marginalisatie voor iedereen die niet genoeg geld en/of invloed heeft
om Ik roep iedereen daarom op ook de vaak gemakzuchtige Nederlandse media om kritisch de besluitvorming in Brussel over economische en monetaire zaken te volgen. En verder de vinger aan de pols te houden mbt de eenzijdige, ondemocratisch vastgestelde WTO-agenda en de vaak zeer onwenselijke gevolgen voor derde wereld, milieu, arbeidsrechten, gezondheid en de vergroting van de kloof tussen arm en rijk. Met ons allen kunnen we immers het proces nog aanmerkelijk bijsturen. Ger Bosma (drs. niet-Westerse geschiedenis) Ik ben het eens met de problemen die gesignaleerd worden in het manifest.
De grote vraag is en dat mis ik in het hele verhaal wat
mogelijke altenatieven zijn. Ik maak me grote zorgen om de toekomst.Niets wijst erop dat er bij de eerstvolgende verkiezingen grote verschuivingen in het stemgedrag plaats zullen vinden. En nog vier jaar in de trant van paars en zeker in europees verband kan meer kapot maken dan ik zou willen. Marten de Wind Ik ben het er roerend mee eens. Het wordt steeds gekker. Nu moet ookde gezondheidzorg al vrije markt worden. Ik moet er niet aan denken. Al die privatisering van publieke functies, het is een groot fiasco gebleken. Ik hoop maar dat het tij nog te keren is want de markt krijgt steeds meer macht, kijk maar naar die hele bouwfraude-shit. met een schikking komen ze er maar mooi van af. En het wordt nog geaccepteerd ook. Arjen Faber Een beter wereld begint bij jezelf. Een waarheid als een koe, maar nooit
meer waar dan in deze tijd. Als iederéén nu meedoet, zou het toch moeten
lukken??
Eindelijk wordt opgestaan tegen de verloedering en verpaupering van de
samenleving die, als we niet oppassen, ons uiteindelijk ten gronde zullen
richten. Wat blijft over van een samenleving zonder sociaal cement en een
identiteitsgevoel? Niet veel naar mijn mening... Buitengewoon schokkend het zo zwart op wit te zien. Dit moet redelijke welwillende mensen toch doen ontwaken. Kennelijk hebben we het in onze zogenaamde christelijke beschaving aardig uit de klauwen laten lopen. Ik kan alleen maar hopen dat er politiek gereageerd wordt door de kiezers, door te kiezen voor beschaving en tolerantie die ook daadwerkelijk hout snijdt. Succes met de benodigde actie. Benno van de Pas Uit wat in Amerika is gebeurd is weer gebleken, dat privatisering niet goed is. Als winst belangrijker wordt dan veiligheid, gezondheidszorg, bruikbaar openbaar vervoer, enz. dan is het einde zoek. In het 8-uur journaal van maandag 17 september hoorde ik iets over privatisering. Dat heb ik uitgetypt: De nieuwslezer: Een woordvoerder van de Internationale Vakbond zei (in de ondertiteling): Inge Balm Ik heb het manifest met grote interesse gelezen, en kan me inhoudelijk
behoorlijk goed kan vinden in de bezorgdheden van de schrijvers. Ik ben
bezig met een studie naar de veranderingen die zich sinds de industriële
revolutie hebben voltrokken, met name in West-Europa, en de invloed die
dit heeft op het zelf concept. Dit is onderdeel van mijn afstuderen aan
de Universtiteit van Amsterdam. Voor mijn onderzoek ben ik op zoek naar
soortgelijke initiatieven als 'stop de uitverkoop van de beschaving' die
ongeveer 150 tot 100 jaar geleden bestonden/werden opgericht? Kan iemand
me daar meer informatie over geven? BVD Ik vind het een heel goed initiatief maar denk ook vooral aan "de uitverkoop van de beschaving" op kleinschaliger niveau, bijvoorbeeld op straat, in het verkeer, in de buurt, familie & gezin.Op dit niveau beginnnen namenlijk de ergernissen van ons dagelijks bestaan in Nederland. Ik hoop dat het manifest hier ook oog voor heeft m.n. de normvervaging en dus "morele uitverkoop" van de samenleving. Saskia Kunkels Met de apocalyptische beelden van 11 september nog op mijn netvlies vraag ik me af of de tweedeling in de samenleving niet al zo ver gevorderd is dat diegenen die zorgen voor de vervaging van de normen door een dergelijk manifest niet meer bereikt worden. Desondanks geeft het initiatief op hetzelfde moment juist die mensen die zich ernstige zorgen maken in ieder geval de bevestiging dat ze niet alleen staan. Alleen daarom al in ieder geval doorgaan! Co Stempher Ik vind dit een prima initiatief en word graag op de hoogte gehouden
over het vervolg Mee eens, wat anders moet ik nog zeggen? Gelukkig zijn er meer mensen
die zich zorgen maken. Als we nu samen weer anderen kunnen bereiken, wordt
er vast wel enig resultaat geboekt, toch? Ik zou graag op de hoogte blijven
van nieuwe ontwikkelingen en bied aan mee te helpen indien dit nodig is.
De "Stichting Stop de uitverkoop van de beschaving" is een wandelend
paradox. Het motto "Stop de uitverkoop van de beschaving" omhelst een
conservatisme dat als zodanig elke daadwerkelijke oplossing het liefst
in de verdachtenbank zet als zijnde ongewenste vooruitgang. Wie speelt
dan voor wijze rechter? Dat het publieke debat voor wijze rechter speelt
is ijdele hoop. Het paradoxale van de betreffende beweging is nogmaals
gebleken uit de openbare discussie die onlangs in Amsterdam gehouden is
naar aanleiding van het Manifest welke dat motto voert. Belaagd door een
verhuld conservatisme verliep de discussie als een "salonfähige"
tijdspassering waarvan men huiswaarts keert met het voldane gevoel dat
bij beschaving hoort. Geen enkele verdachtmaking die herinnerde aan de
rechtspleging waarvoor men bijeen was. De werkelijkheid waarmee de aldaar
verzamelde of elders vertoevende aanhangers van het motto de confrontatie
menen aan te gaan is met het beschavingsgevoel geheel in strijd. Dat gevoel
vertolkt de gestreden strijd om het bestaan. Maar dan gaat het om de physieke
belagingen van het bestaan. Deze zijn gelukkig overwonnen, dank zij, ruiterlijk
toegegeven, de kapitalistische vrije-markt economie. De huidige sociale
of culturele belagingen van het bestaan, waartoe de bijwerkingen behoren
van de economie zoals deze vandaag marktmechanistisch functioneert, geven
er blijk van dat de strijd om het bestaan nog lang niet uitgestreden is.
En hier komt de kwestie van "vooruitgang" om de hoek kijken. Hier kan
het paradox toeslaan met alle gevolgen van dien. In mijn vorige reactie
op het Manifest heb ik met een zinspeling op "de brug over een rivier
die gebouwd moet worden" mijn verontrusting laten doorschemeren over het
gevaar dat het paradoxale het wint van de werkelijkheid van "nog te strijden
strijd om het bestaan". Ik moet zeggen dat de ontwikkelingen bij de Stichting,
de reacties op het Manifest meegerekend, tot dusver deze verontrusting
alleen maar lijken te bevestigen. Opgepast dus! Het in naam van het poldermodel creëren van verborgen werkloosheid
op kosten van de Europese (dus ook de de Nederlandse) belastingbetaler,
terwijl er tegelijkertijd sprake is van krapte op de serieuze arbeidsmarkt(tekort
aan conducteurs, machinisten bij NS, verpleegkundigen in de gezondheidszorg,
bouwvakkers, havenwerknemers) is zelfbedrog en is slechts 1 onderdeel
van hoe deze beschaving in de uitverkoop gedaan wordt!!!!! Zolang er mensen zijn die kritisch zijn en kritiek (durven te) uiten
is er hoop. De tomeloze kapitalistische expansie stemt mij dikwijls somber,in
ieder geval zeer bezorgd.Ik steun het manifest. Eens gaan ogen open...laat
het niet te laat zijn. Ik kan niet anders dan de volgende quote loslaten op het debat dat jullie
terecht entameren: Ik steun deze actie van harte. Prima initiatief, dat ik van harte ondersteun! Meer mensen zouden zich
voor dit soort tegengeluiden sterk moeten maken, want het weten en het
ongenoegen is er wel bij veel mensen, maar wie doet er wat aan? In het kort: Ik ben het eens met uw stelling dat onze samenleving in
rap
tempo verloedert. Ik erger me er dagelijks aan. Maar over de oorzaken
zijn
we het oneens. Ook uw uitleg van T.S. Elliot is niet geheel in Ik wens u oprecht veel succes met uw streven om de betonrot een halt
toe te Bijgevoegd een uitgebreidere reactie. G.J.H. Jørgensen, Ik lees dit manifest op zaterdag 21 juli 2001, de 2e dag van de G8 in
Genua. De gedachte van het manifest is ook terug te vinden bij de jongeren
die daar protesteren. Het manifest staat dus niet op zichzelf en blijft
geen krachteloos pamflet. Er is mondiaal een geweldige tegenbeweging aan
het groeien. Apathie en sinisme worden doorbroken. Het geeft mij een enorm
gevoel van vertrouwen dat we die 'uitverkoop van de beschaving' niet lijdzaam
af zitten te wachten. Prachtig! Het heeft weer zin om de straat op te
gaan! Het heeft zin om, zoals jullie met dit manifest en die demonstranten
daar in Genua, uit te schreeuwen dat wij niet leven voor de economie en
de weelde van slechts een klein deel van de wereldbevolking, maar dat
de economie ten dienste moet staan van het welzijn van alle mensen en
dat een gezonde economie alleen een economie kan zijn als die hand in
nand gaat met het in stand houden van een gezond milieu. Ik draag het Manifest een warm hart toe! Tot mijn grote verbazing zag ik Wouter van Dieren als samensteller van
het manifest staan. Deze man is adviseur van de zo onder vuur liggende
biotechmultinational Monsanto. Met patenten en zogenaamde terminator-genen
privatiseert Monsanto genetische bronnen in de landbouw. Jeroen Breekveldt Geweldig dat er eindelijk openlijk nagedacht wordt over dingen die ons
allen zouden moeten raken! DE maatschappij, DE politiek en DE overheid bestaan niet. Dit zijn allemaal
reificaties (beelden) die het ons makkelijker maken om in hokjes te denken,
om ergens een sticker op te plakken. Laten we beginnen daarmee te stoppen
en alle individuen te vragen om na te denken over de rol die je als persoon
zelf speelt in deze ontwikkeling. Laten we met elkaar de discussie op
gang houden en nadenken over hoe we de dingen anders aan kunnen pakken.
Alleen zeggen dat dit niet werkt is geen optie... dat is zeuren! Nieske Oosterbeek Het ontstaan van kapitalisme en de verdwijning ervan is altijd een golfbeweging. Als je in de geschiedenis kijkt zijn er vele voorbeelden van beschavingen die dan wel op handel dan wel op moraal lopen. Niet alleen ons eigen land, maar ook andere landen. Kijk naar Spanje, eens een welvarende wereldmacht, met een economie om u tegen te zeggen, kreeg op een gegeven moment een flink pak slaag door een nieuwe werelmacht, Nederland, die op haar beurt weer een flink pak slaag kreeg toen wanbeleid (en natuurlijk jaloezie in Frankrijk en Engeland) ervoor zorgde dat het commerciele imperium ineenstortte. Dit gaf England de kans op haar beurt weer een grootmacht te worden, alsook daarna de beurt viel aan Amerika. Amerika in deze tijd kan er donder op zeggen dat ze ineenstorten, geen beschaving houdt het uit te draaien op oppervlakkigheid en kapitalisme alleen. Veel geld is veel macht en veel macht is veel vijanden. En veel vijanden betekent veel doen aan bescherming tegen vijanden, waardoor er nog meer vijanden worden gecreeerd en je uiteindelijk de macht ontnomen gaat worden. Zoals met Spanje gebeurd is, zoals met Nederland gebeurd is, zoals eigenlijk ook met Engeland gebeurd is (maar hun piek is nog iets te kort geleden) en tal van Aziatische landen kennen hetzelfde. Je ziet ook op microniveau dat dit werkt, de IT business krijgt een sterke impuls omdat het nieuw is (je moet nooit denken in jaren, denk liever in decennia of eeuwen als je macrotrends in geschiedenis wilt zien), maar nu zie je al het ineenstorten van veel IT bedrijven, het nieuwe is eraf. Men interesseert het niet meer. Maar let wel , interesse voor geld blijft er alleen als je het slecht hebt, en zicht kunt hebben op meer, als je alles al hebt, en je leeft in grote luxe (en dat doen we toch in Nederland nog steeds, ook al is de gouden eeuw al lang achter ons en hebben we beroerde eeuwen gehad), dan interesseert je dat geld niet meer zo erg, en hoef je niet perse alles te doen om geld te krijgen. Als er dan mensen uitgebuit moeten worden zodat bedrijven toch winsten te behalen, gaan mensen zich daaraan opeens wel ergeren. Ze gaan zich er dan tegen verzetten., waardoor de commerciele beschaving uiteindelijk de das wordt omgedaan. Moraal is op dat moment weer belangrijker. Totdat men daar weer zat van is, en men vrije handel en veel geld wel interessant vindt. Totdat moraal weer belangrijker wordt. Een belangrijke oorzaak voor cyclische trends in de geschiedenis is naar mijn mening A. onwetendheid van mensen ten aanzien van die geschiedenis B. het Oostindisch geheugen van mensen en C. het cyclische karakter van de hormoonhuishouding van mensen dat hun humeur grotendeels bepaald. Kijken we nog even naar de huidige wereld:
M.W. Zuurman Ik ben er al jaren van overtuigd dat alles om macht en geld draait. De
beschaving is in de uitverkoop. Sterker nog, de beschaving is bijzonder
ver te zoeken. Marianne van den Engel Als bijlage mijn reactie op uw reactie. Het manifest komt uit een goed hart, daar twijfel ik niet aan. Maar is de absolute meerderheid van de bevolking niet gewoon onwetend, ongeïnteresseerd en vooral egoïstisch? Als de problemen 'ons' werkelijk aan het hart zouden gaan, lieten 'we' dat wel doorschemeren in het stemgedrag, toch? In de peilingen staat de VVD echter weer bovenaan. Ik vrees dat de meeste mensen liever in een mooie auto door een vervuild milieu rijden, dan fietsen of lopen door een schone wereld. (Een troost: we hebben een ruime keus uit honderden merken luchtverfrissers in prachtige, kleurrijke plastieke verpakkingen.) Je moet dus meer doen dan een brave stichting in het leven roepen. Kortom: schop eens wat herrie, als je werkelijk wat wil veranderen, en niet alleen je geweten wil profileren. Met de plichtmatige handtekeningenacties, buttons, ingezonden brieven, nutteloze kamervragen, manifesten en andere klaagzangen krijg je de aandacht niet. Een elite reageert even, maar een massale maatschappelijke beweging krijgen jullie zo echt niet van de grond. De algemene desinteresse is dus deels een voortvloeisel van jullie methode
om oppositie te voeren. Zolang je de tomaat als symbool gebruikt, maar
niet werkelijk gooit, zullen de meeste mensen niet eens opkijken. Prachtig initiatief, al denk ik dat in Vlaanderen (België, weet
je, dat wat duffe land) eveneens mensen geïnteresseerd zijn. "Stop
..." kan niet om het verzamelen van ideetjes gaan binnen de landsgrenzen,
wat het beeld van de oude Onan zou oproepen. In het grijze verleden zo'n 5000 jaar geleden deed zich hetzelfde voor.
Het was kommer en kwel in de Indusvallei. De oude wijzen maakten zich
ernstig zorgen over de gang van zaken in de stadstaten en wilden daar
graag verandering in aanbrengen. Ze trokken toen naar de heuvels van de
Himalaya en mediteren gezamenlijk lange tijd. Door Brahman de scheppende
kracht van het universum werd toen de kennis van het leven ofwel ayurveda
in 100.000 verzen doorgegeven aan de zieners, de 'rishi's'. Die pakten
het op en verspreidden het onder de mensen. En die kennis is ook vandaag
nog actueel, simpel omdat die kennis universeel is en in ieder bewustzijn
ligt opgeslagen. Bestudeer dus de oudste literatuur van de wereld, de
veda's, herken en laat het los op deze tijd. Een fantastisch initiatief waar ik helemaal achter sta. Ik ben positief het enige dat ik mis is de balans en oplossingen voor
het probleem dat met non profit organisaties ontstaat n.l. de organisatie
cultuur. Daar waar je niet door een markt wordt afgerekend op je prestaties
product en kostprijs ontstaan inzichzelf gekeerde organisaties die een
te positief zelfbeeld kunnen en zullen ontwikkelen. Dit heeft het verleden
wel uitgewezen. Hoe blijf je scherp Als je niet failliet kunt gaan en
geen concurrenten hebt waar je klanten naar toe kunnen. Hoe leid je dergelijke
organisaties? De aard van de mensen verander je nu eenmaal niet zomaar.
|
Lees meer (eerdere) reacties | Veel voorkomende vragen | Reageer ook op het manifest!